Familienunternehmen verstehen - Gründer, Gesellschafter und Generationen
Verlag | Vandenhoeck & Ruprecht |
Auflage | 2011 |
Seiten | 296 |
Format | 16 x 23,7 x 2,4 cm |
Gewicht | 619 g |
ISBN-10 | 3525491352 |
ISBN-13 | 9783525491355 |
Bestell-Nr | 52549135A |
In Familienunternehmen sind ganz eigene Dynamiken am Werk, weil sich zwei Systeme - Familie und Firma - überschneiden. Nachfolgefragen, existenzieller Druck oder Strategieplanung und Marktpositionierung haben ein anderes Gewicht als in »normalen« Betrieben. Zahlreiche Fallbeispiele und Werkzeugkästen in Form von Fragen, die im Beratungskontext oder zur Selbstreflexion eingesetzt werden können, ergänzen die Annäherung an diese »Urform aller betrieblichen Aktivitäten« (Jon Baumhauer).
Navigationshilfen zum beraterischen Umgang mit einer faszinierenden Unternehmensform.
Klappentext:
"Family businesses are the archetype of all business activities. Since family businesses provide even today about 70 percent of all jobs in Germany, most people know these structures from their own experience," writes Jon Baumhauer, the chief executive of the family holding of the Merck Group, in his Preface to this volume. The special thing about family businesses is that the persons involved are simultaneously members of family and firm. These two systems overlap with their very different emotional and rational logic, and sometimes put their decisionmakers in situations that are impossible to solve and have the quality of true paradoxes. This circumstance is a great challenge to both the family and the company and sometimes exposes both to such unreasonable and untenable demands.The goal of this volume is to illuminate the interaction of family, shareholders and company from various perspectives and to ask questions that can help the reader to better understand the complexity wi th which the parties concerned are confronted.